REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY DOBRE
I. Postanowienia ogólne:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre zwany dalej ,,Regulaminem” określa:
1/zakres działania i zadania Urzędu,
2/zasady funkcjonowania Urzędu,
3/strukturę organizacyjna Urzędu,
4/zakres działania i zadania Wójta , Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy,
5/zakres działania i zadania poszczególnych referatów, samodzielnych stanowisk pracy oraz komórek organizacyjnych w Urzędzie,
6/zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu aktów prawnych,
7/organizację kontroli,
8/organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw
obywateli w Urzędzie,
9/zasady podpisywania pism i decyzji .
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa, o :
1/Gminie – należy przez to rozumieć gminę Dobre,
2/Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dobre,
3/Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Dobre,
4/Wójcie, Zastępcy Wójta, Skarbnika , Sekretarza – należy przez to rozumieć
odpowiednio Wójta, Zastepcę Wójta ,Sekretarza, Skarbnika Gminy Dobre,
5/Referacie – należy przez to rozumieć również samodzielne stanowisko pracy lub
komórki organizacyjnej w Urzędzie do określonych spraw,
6/ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym/Dz.U.z 2001r Nr 142 poz.1591 z późn.zm./.
§ 3
1.Urząd jest jednostką budżetową gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych .
2.Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
2
§ 4
1.Siedziba Urzędu jest Dobre ul.Tadeusza Kościuszki 1.
2.Godziny pracy Urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu.
3.Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów w dni robocze, niedziele, święta oraz dni
dodatkowo wolne od pracy.
II. Zakres działania i zadania Urzędu:
§ 5
1.Wójt , jako organ wykonawczy Gminy realizuje zadania :
1/własne – wynikając e z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2/zlecone z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie ustaw,
3/powierzone – wykonywane na podstawie zawartych porozumień z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego,
4/wynikające z uchwał Rady Gminy, porozumień komunalnych i innych,
5/wynikające z innych ustaw szczególnych,
2.Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.
§ 6
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu
zadań i kompetencji , a w szczególności:
1/załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
2/przygotowywanie pod względem merytorycznym i prawnym materiałów
niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawaniu zarządzeń ,decyzji, postanowień
i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowaniu innych
czynności prawnych przez organy gminy,
3/wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych
wchodzących w zakres zadań gminy,
4/zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz
załatwiania skarg i wniosków,
5/opracowywanie i przygotowywanie materiałów do projektu budżetu gminy,
6/wykonywanie czynności służących realizacji budżetu gminy,
7/zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji Rady i posiedzeń jej
Komisji,
8/prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu
w siedzibie Urzędu,
9/realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz
uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
10/wykonywanie prac kancelaryjnych , a w szczególności:
a/przyjmowanie , wysyłanie, rozdział i przekazywanie korespondencji,
b/prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c/przechowywanie akt ,
d/przekazywanie akt do archiwum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami, a w szczególności z instrukcją kancelaryjną opublikowaną w
Dzienniku Ustaw,
3
11/realizacja obowiązków i uprawnień służących Wójtowi , jako wykonującemu
uprawnienia samorządowego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami prawa,
12/organizowanie dostępu do informacji publicznej.
III. Zasady funkcjonowania Urzędu .
§ 7
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1/praworządności,
2/służebności wobec społeczności lokalnej,
3/racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4/jednoosobowego kierownictwa ,.
5/kontroli wewnętrznej,
6/podziału zadań pomiędzy : Wójta, Zastępcę ,Sekretarza i Skarbnika Gminy oraz
poszczególne stanowiska pracy,
7/wzajemnego współdziałania,
8/sprawności i skutecznego działania.
§ 8
1.Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych
dla poszczególnych stanowisk w oparciu o kryteria:
– zgodności z prawem opracowywanych projektów decyzji,
– inicjowania i opracowywania projektów uchwał i zarządzeń .
2.Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na
podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania ze szczególnym
uwzględnieniem Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Instrukcji Kancelaryjnej opublikowanej w Dzienniku Ustaw.
§ 9
1.Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
2.Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika .
3.Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4.Kierownicy referatów i samodzielnych stanowisk zapewniają:
– prawidłową i terminową realizację zadań,
– kulturalną, sprawną i merytoryczną obsługę.
5.Zastępca Wójta, Skarbnik ,Sekretarz , Kierownicy referatów i samodzielnych stanowisk ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za należyte wykonywanie zadań.
§ 10
1.Referaty i stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu
lub pisemnego upoważnienia Wójta w zakresie właściwości rzeczowej.
4
2.Referaty i stanowiska są zobowiązane do współdziałania w Urzędzie , a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji w załatwianych sprawach .
§ 11
1.W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna .
2.Szczegółowy zakres kontroli określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.
3.Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej
odpowiedzialny jest Wójt .
4.Czynności kontrolne w zakresie swoich uprawnień wykonują także z Urzędu
Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
§ 12
1.Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych
określa załącznik Nr 1 do Regulaminu.
2.Organizację przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli z Urzędu
określa załącznik Nr 3 do Regulaminu.
3.Zasady podpisywania pism i decyzji określa załącznik Nr 4 do Regulaminu.
IV. Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 13
1.Podstawową komórką organizacyjną Urzędu jest referat.
2.Poza referatem w strukturze Urzędu funkcjonują samodzielne stanowiska pracy
i komórki organizacyjne.
§ 14
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu i należytej obsługi obywateli ,
ustanawia się następującą strukturę organizacyjną Urzędu:
1.Wójt,
2.Zastępca Wójta
3.Sekretarz Gminy
4.Skarbnik Gminy
5.Referat Organizacyjno-Społeczny , w skład , którego wchodzą następujące stanowiska pracy:
1/kierownik referatu – prowadzący sprawy organizacyjne,kadrowe,działalności
gospodarczej ,wydawania pozwoleń na handel alkoholem,
2/do spraw kancelaryjno-technicznych, oświatowych,
3/do spraw ewidencji ludności,
4/do spraw Rady Gminy i ochrony przeciwpożarowej,
5/robotnik gospodarczy – woźny ,
6/pracownicy sezonowi/ stażyści i inni skierowani przez Powiatowy Urząd Pracy/,
7/do spraw obsługi informatycznej /część etatu lub umowa zlecenia/.
5
6.Referat Budżetu i Finansów w skład ,którego wchodzą następujące stanowiska pracy:
1/kierownik referatu- Skarbnik Gminy/Główny Księgowy Urzędu/,
2/do spraw księgowości budżetowej – Zastępca Skarbnika Gminy,
3/do spraw księgowości budżetowej i kasy – 2 etaty,
4/do spraw księgowości podatkowej,
5/do spraw wymiaru zobowiązań pieniężnych i kontroli – 2 etaty
7.Referat Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych, w skład
którego wchodzą:
1/kierownik referatu- Zastępca Wójta ,
2/do spraw inwestycji i zamówień publicznych,
3/do spraw gospodarki komunalnej,
4/do spraw gospodarki wodno- ściekowej i drogownictwa,
5/do spraw ochrony środowiska,
6/do spraw planowania przestrzennego i budownictwa,
7/do spraw rolnictwa i gospodarki nieruchomościami,
8/robotnik gospodarczy,
9/konserwator gminnej oczyszczalni ścieków – 2 etaty,
10/pracownicy sezonowi/palacze/,
11/pracownicy okresowi zatrudnieni w ramach prac publicznych i interwencyjnych-
skierowani przez Powiatowy Urząd Pracy.
8.Urząd Stanu Cywilnego – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.
9.Komórka organizacyjna do spraw ochrony informacji niejawnych – pion ochrony,
w skład , którego wchodzą:
1/pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,
2/pracownik kancelarii tajnej.
Zadania komórki organizacyjnej realizują pracownicy wyznaczeni przez Wójta ,
którzy spełniają wymogi określone w przepisach i są zatrudnieni na innych
stanowiskach w Urzędzie Gminy.
10.Komórka organizacyjna Gminnego Centrum Reagowania w skład , której wchodzą
między innymi pracownicy etatowi Urzędu Gminy powołani w skład Zespołu
odrębnym zarządzeniem Wójta.
§ 15
1.Obsługę prawną Urzędu , organów gminy i gminnych jednostek organizacyjnych
zapewnia się poprzez zatrudnienie Radcy Prawnego w ramach umowy zlecenia bądź
umowy o pracę.
2.W urzędzie działa administrator bezpieczeństwa informacji powołany przez Wójta
spośród pracowników.
§ 16
1.Na czele referatów stoją kierownicy.
2.Referaty dzieli się na stanowiska pracy.
3.Kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi podległych pracowników i sprawują
nadzór nad realizacją obowiązków służbowych.
6
§ 17
1.Do zakresu działania i kompetencji Wójta należy w szczególności:
1/kierowanie bieżącymi sprawami gminy i Urzędu Gminy oraz wydawanie w tym zakresie stosowanych zarządzeń ,decyzji , postanowień i pism.
2/reprezentowanie gminy na zewnątrz,
3/przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i wniosków Komisji Rady,
4/określanie sposobu realizacji uchwał Rady Gminy i wniosków Komisji Rady,
5/gospodarowanie mieniem komunalnym,
6/wykonywanie budżetu gminy oraz nadzorowanie gospodarki finansowej j jednostek organizacyjnych gminy,
7/zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
8/wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
9/podejmowanie innych decyzji dotyczących Urzędu , podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz urzędu,
10/składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,
11/ustalanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu w drodze zarządzenia,
12/wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
13/nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
14/możliwość upoważnienia pracowników urzędu do wydawania w imieniu Wójta
decyzji , o których mowa w pkt.8
15/określanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników urzędu ,
16/wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej gminy,
17/organizowanie akcji ratowniczej w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
18/przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady Gminy w terminie 7 dni od daty ich
podjęcia,
19/przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w pkt.18 uchwały budżetowej i w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi oraz innych uchwał objętych zakresem nadzoru Izby,
20/okresowe zwoływanie nie rzadziej niż raz na kwartał narad z udziałem kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w celu omówienia z nimi
bieżącej realizacji zadań,
21/udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,
22/czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań urzędu,
23/przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
24/wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przepisami prawa
25/składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji uchwał oraz działalności Wójta między sesjami,
26/powoływanie pełnomocników do wykonywania zadań określonych w zarządzeniu.
2.Wójt sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością następujących stanowisk pracy:
1/zastępcy Wójta
2/sekretarza gminy,
3/skarbnika gminy,
4/kierownika urzędu stanu cywilnego,
5/radcy prawnego,
7
6/komórki organizacyjnej ds. informacji niejawnych,
7/administratora bezpieczeństwa informacji,
8/do spraw kadrowych w Referacie Organizacyjno – Społecznym .
§ 18
1.Zastępca Wójta w czasie nieobecności Wójta lub w czasie niemożności pełnienia
obowiązków przez Wójta , sprawuje funkcję Wójta.
2.Do zakresu zadań Zastępcy Wójta należy prowadzenie w zakresie udzielonych mu upoważnień spraw, a w szczególności:
1/nadzorowanie całokształtu spraw związanych z przygotowaniem., koordynacją, realizacją inwestycji i remontów gminnych w zakresie:
– wodociągowania,
– kanalizacji,
– budowy i modernizacji dróg,
– remontów budynków stanowiących własność gminy,
– oświetlenia ulicznego,
2/nadzorowanie prowadzonych inwestycji i remontów kapitalnych w gminie i
jednostkach organizacyjnych gminy,
3/opracowywanie projektów programów rozwoju infrastruktury technicznej oraz
ich koordynowanie i uaktualnianie,
4/współpraca w realizacji inwestycji lub remontu z wykonawcą zadania i inspektorem nadzoru,
5/sporządzanie wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych oraz koordynowanie tych działań,
6/podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie środków z Funduszy
Przedakcesyjnych i Funduszy Strukturalnych,
7/utrzymywanie stałych kontaktów z fundacjami i innymi podmiotami wspierającymi inwestycje wiejskie,
8/informowanie mieszkańców gminy o możliwościach korzystania z Funduszy
Przedakcesyjnych i Funduszy Strukturalnych,
9/nadzorowanie wykonania czynności wynikających z procedury udzielania zamówień publicznych- na zadania inwestycyjne realizowane przez gminę,
w tym :
a/podawanie do wiadomości publicznej ogłoszeń o przetargach, a w przypadkach
określonych przepisami ustawy o zamówieniach publicznych – przesyłanie
do Biuletynu Zamówień Publicznych,
b/przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego przeprowadzania
przetargu,
c/opracowywanie i uzgadnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
d/sporządzanie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej przetargów ,
e/przygotowywanie projektu umowy z oferentem wyłonionym w drodze przetargu przez Komisje Przetargową,
f/prowadzenie całokształtu procedury w przypadku złożenia odwołania lub
protestu,
10 /sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem urządzeń komunalnych, takich jak:
– stacjach uzdatniania wody w Dobrem,Czarnogłowi i Mlęcinie,
– oczyszczalni ścieków w Zdrojówkach,
8
– składowisku odpadów komunalnych w Makówcu Dużym,
– targowiska w Dobrem,
11/realizacja zadań określonych uchwałami Rady Gminy w zakresie :powierzonych spraw, współdziałania z innymi gminami i organizacjami pozarządowymi, współ-
pracy ze społecznościami lokalnymi oraz promocji gminy,
12/przygotowywanie projektów aktów normatywnych organów gminy w zakresie
powierzonych spraw.
3.Zastępca Wójta sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Referatu Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych.
§ 19.
1.Do zadań Sekretarza Gminy należy:
1/organizowanie pracy urzędu,
2/nadzór nad realizacją przez urząd aktów prawnych organów władzy i administracji
rządowej oraz uchwał Rady Gminy,
3/nadzór nad sprawnością i terminowością załatwiania spraw obywateli w urzędzie
raz wniesionych skarg i wniosków,
4/opracowywanie projektów : Statutu Gminy i Regulaminu Organizacyjnego Urzędu
oraz projektów ewentualnych zmian tych aktów,
5/opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników urzędu,
6/koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
7/kontrola wewnętrzna w urzędzie w zakresie terminowości i poprawności
załatwiania i prowadzenia spraw obywateli,
8/dyscyplinę pracy w urzędzie oraz doskonalenie kadr,
9/przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej przez pracowników,
10/realizacja zarządzeń Wójta i wniosków Komisji Rady Gminy w zakresie
dotyczącym urzędu,
11/zastępowanie Wójta w sprawach administracyjnych w czasie jego nieobecności w urzędzie na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Wójta ,
12/udział w sesjach Rady Gminy,
13/dbanie o wygląd budynku urzędu i jego otoczenie,
14/inne zlecone przez Wójta , a nie objęte w punktach 1 – 13.
2.Sekretarz Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad Referatem Organizacyjno- Społecznym .
§ 20
1.Do zakresu działania Skarbnika Gminy w szczególności należy:
1/wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2/opracowywanie projektu budżetu gminy,
3/dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji
i wykonaniu ,
4/przekazywanie kierownikom referatów i pracownikom oraz kierownikom jednostek
podległych , wytycznych oraz danych niezbędnych do opracowywania projektu
planu budżetu,
5/wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie gminy,
6/nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej,
9
7/przygotowywanie materiałów niezbędnych do podjęcia uchwały w sprawie
absolutorium dla Wójta Gminy,
8/kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych ,
9/nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminy i podległych gminie jednostek
10/prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie finansów i opłaty skarbowej,
11/przestrzeganie prawidłowego obiegu informacji i dokumentacji finansowej,
12/realizacja zadań finansowych gminy wynikających w szczególności z ustaw :
o samorządzie gminnym, ustawy o podatku rolnym, leśnym oraz ustawy o
podatkach i opłatach lokalnych, opłacie skarbowej, finansach publicznych,
ordynacja podatkowa, o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych i podatku VAT,
13/udział w sesjach Rady Gminy,
14/realizacja innych zadań w zakresie finansów przyjętych przez gminę na podstawie
ustaw, porozumień lub wynikających z przepisów szczególnych oraz poleceń i
upoważnień Wójta .
2.Skarbnik Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad Referatem Budżetu i Finansów
§ 21
Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należy przygotowy-