REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY DOBRE
I. Postanowienia ogólne:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre zwany dalej ,,Regulaminem” określa:
zakres działania i zadania Urzędu,
zasady funkcjonowania Urzędu,
strukturę organizacyjna Urzędu,
zakres działania i zadania Wójta ,Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy,
zakres działania i zadania poszczególnych referatów, samodzielnych stanowisk pracy oraz komórek organizacyjnych w Urzędzie,
6. zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu aktów prawnych,
7. organizację kontroli,
8 organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw
obywateli w Urzędzie,
9. zasady podpisywania pism i decyzji .
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa, o :
Gminie – należy przez to rozumieć gminę Dobre,
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dobre,
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Dobre,
Wójcie, Zastępcy Wójta, Skarbniku , Sekretarzu – należy przez to rozumieć odpowiednio Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy Dobre,
Referacie – należy przez to rozumieć również samodzielne stanowisko pracy lub komórki organizacyjnej w Urzędzie do określonych spraw,
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym/Dz. U. z 2015r poz.1515/
§ 3
Urząd jest jednostką budżetową Gminy w rozumieniu ustawy o finansach
publicznych .
Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
§ 4
1 Siedzibą Urzędu jest Dobre ul. Tadeusza Kościuszki 1.
2. Godziny pracy Urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu.
Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów w dni robocze, niedziele, święta oraz dni
dodatkowo wolne od pracy.
II. Zakres działania i zadania Urzędu:
§ 5
Wójt , jako organ wykonawczy Gminy realizuje zadania :
własne – wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
zlecone z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie ustaw,
powierzone – wykonywane na podstawie zawartych porozumień z organami. administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego, wynikające z uchwał Rady Gminy, porozumień komunalnych i innych, wynikające z innych ustaw szczególnych,
Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.
§ 6
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu zadań i kompetencji , a w szczególności:
załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
przygotowywanie pod względem merytorycznym i prawnym materiałów
niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania zarządzeń ,decyzji, postanowień
i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowaniu innych
czynności prawnych przez organy gminy,
wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych
wchodzących w zakres zadań gminy,
zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz
załatwiania skarg i wniosków,
opracowywanie i przygotowywanie materiałów do projektu budżetu gminy,
wykonywanie czynności służących realizacji budżetu gminy,
zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji Rady i posiedzeń jej
Komisji,
prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu
w siedzibie Urzędu,
realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz
uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
wykonywanie prac kancelaryjnych , a w szczególności:
a przyjmowanie , wysyłanie, rozdział i przekazywanie korespondencji,
b prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c przechowywanie akt ,
d przekazywanie akt do archiwum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami, a w szczególności z instrukcją kancelaryjną opublikowaną w
Dzienniku Ustaw,
realizacja obowiązków i uprawnień służących Wójtowi , jako wykonującemu
uprawnienia samorządowego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami prawa,
organizowanie dostępu do informacji publicznej.
III. Zasady funkcjonowania Urzędu .
§ 7
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
praworządności,
służebności wobec społeczności lokalnej,
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
jednoosobowego kierownictwa ,
kontroli wewnętrznej,
podziału zadań pomiędzy : Wójta, Zastępcę ,Sekretarza i Skarbnika, Kierowników
Referatów oraz poszczególne stanowiska pracy,
wzajemnego współdziałania,
sprawności i skutecznego działania.
§ 8
Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych
dla poszczególnych stanowisk w oparciu o kryteria:
zgodności z prawem opracowywanych projektów decyzji, postanowień
inicjowania i opracowywania projektów uchwał i zarządzeń .
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na
podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania ze szczególnym
uwzględnieniem Kodeksu Postępowania Administracyjnego
b. Instrukcji Kancelaryjnej opublikowanej w Dzienniku Ustaw.
§ 9
Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika .
Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
W czasie nieobecności wójta, Urzędem kieruje Zastępca Wójta
Wójt Zastępca Wójta, Sekretarz, Skarbnik są bezpośrednio przełożonymi podległych
im pracowników i sprawują nadzór nad nimi
Pracą referatów kierują kierownicy referatów, a w czasie ich nieobecności
wyznaczony przez wójta lub kierownika pracownik referatu
Kierownicy referatów i samodzielnych stanowisk zapewniają:
– prawidłową i terminową realizację zadań,
– kulturalną, sprawną i merytoryczną obsługę.
Zastępca Wójta, Skarbnik ,Sekretarz , Kierownicy referatów i samodzielne
stanowiska pracy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za należyte wykonywanie
zadań.
§ 10
Referaty i stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu
lub pisemnego upoważnienia Wójta w zakresie właściwości rzeczowej.
Referaty i stanowiska są zobowiązane do współdziałania w Urzędzie, a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji w załatwianych sprawach .
§ 12
W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna .
Szczegółowy zakres kontroli określa załącznik Nr 1 do Regulaminu.
Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej
odpowiedzialny jest Wójt .
4. Czynności kontrolne w zakresie swoich uprawnień wykonują także z Urzędu
Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
IV. Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 14
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu i należytej obsługi obywateli ,
tworzy się następującą strukturę organizacyjną Urzędu:
Kierownictwo urzędu stanowią
Wójt Gminy
Zastępca Wójta Gminy
Sekretarz Gminy
Skarbnik gminy
§ 15
Podstawową komórką organizacyjną Urzędu jest Referat.
Poza Referatem w strukturze Urzędu funkcjonują samodzielne stanowiska pracy
i komórki organizacyjne.
3 Pracą referatów kierują ich kierownicy – Kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi
podległych pracowników i sprawują nadzór nad realizacją obowiązków służbowych
§ 16
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty
1 Referat Organizacyjno-Społeczny (symbol OS )
2. Referat Budżetu i Finansów (symbol BF )
3. Referat Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych (symbol GKI )
4. Referat Oświaty Sportu i Turystyki (symbol OST)
oraz samodzielne stanowisko :
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (USC), Zarządzanie Kryzysowe (symbol
ZK), Obrona Cywilna (symbol OC), Sprawy Wojskowe (symbol SW)
ochrona informacji niejawnych – pion ochrony (IN)
§ 17
Obsługę prawną Urzędu , organów Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych
zapewnia się poprzez zatrudnienie Radcy Prawnego w ramach umowy zlecenia bądź
umowy o pracę.
W urzędzie działa administrator bezpieczeństwa informacji powołany przez Wójta
spośród pracowników.
§ 18
Referaty dzieli się na stanowiska pracy. :
Stanowiska w referacie Organizacyjno-Społecznym
kierownik referatu – prowadzący sprawy organizacyjne, kadrowe, działalności
gospodarczej ,wydawania zezwoleń na handel alkoholem,
do spraw kancelaryjno-technicznych i archiwizacyjnych
do spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych,
do spraw Rady Gminy i ochrony przeciwpożarowej,
do spraw obsługi informatycznej , który jednocześnie sprawuje funkcję administratora ABI
robotnik gospodarczy – woźny,
Stanowiska w referacie Budżetu i Finansów
kierownik referatu- Skarbnik Gminy/Główny Księgowy Urzędu/,
do spraw księgowości budżetowej – Zastępca Skarbnika Gminy,
do spraw księgowości budżetowej i kasy
do spraw księgowości podatkowej,
do spraw wymiaru zobowiązań pieniężnych i kontroli
do spraw księgowości z zakresu gospodarki komunalnej
. Stanowiska w referacie Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych
kierownik referatu- prowadzący sprawy gospodarki wodno-ściekowej i drogownictwa
do spraw inwestycji i zamówień publicznych,
do spraw planowania przestrzennego i budownictwa,
do spraw rolnictwa i gospodarki nieruchomościami,
do spraw ochrony środowiska ,
do spraw funduszy strukturalnych
konserwatorzy gminnej oczyszczalni ścieków
kierowca
pracownicy gospodarczy
Stanowiska w referacie Oświaty Sportu i Turystyki
kierownik referatu, zastępca wójta
do spraw księgowości budżetowej oświaty
do spraw wynagrodzeń
do spraw oświaty sportu i turystyki
Samodzielne stanowiska
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego prowadzący sprawy – Urzędu Stanu
Cywilnego – Zarządzania Kryzysowego – Obrony Cywilnej – Sprawy Wojskowe ,
i sprawuje funkcję pełnomocnika informacji niejawnych
Graficzny schemat organizacyjny urzędu określa załącznik Nr 2 do Regulaminu
V Zadania Wójta , Zastępcy Wójta , Sekretarza Gminy i Skarbnika gminy
§ 19
Do zakresu działania i kompetencji Wójta należy w szczególności:
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i Urzędu Gminy oraz wydawanie w tym zakresie stosowanych zarządzeń , decyzji , postanowień, pism, zawieranie umów
reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz
wykonywanie zadań wynikających z tych porozumień
realizacja uchwał Rady Gminy,
realizacja budżetu Gminy oraz nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Gminy
gospodarowanie mieniem komunalnym,
zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
podejmowanie innych decyzji dotyczących Urzędu , podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz urzędu,
składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy,
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury
ustalanie polityki kadrowej i płacowej w Urzędzie
nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, oraz zadań podjętych w ramach porozumień
upoważnienie innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w pkt.9