Protokół Nr IV/11
z sesji Rady Gminy Dobre odbytej w dniu 23 lutego 2011 roku w lokaluUrzędu Gminy w Dobrem.
Obrady rozpoczęły się o godzinie 9 00 i trwały do godziny 13 15 .
Do pkt.1.Przewodniczący Rady Gminy pan Ryszard Jan Szczurowski dokonał otwarcia sesji , powitał wszystkich zebranych , poinformował ,że w sesji udział bierze 15 radnych co stanowi 100 % ustawowego składu Rady . W związku z tym sesja władna jest do podejmowania uchwał.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z pytaniem czy są uwagi do porządku obrad , który radni otrzymali wraz z materiałami na sesję.
Uwag nie zgłoszono .
Do pkt.2.Rozpatrzenie pism , które wpłynęły do Rady Gminy :
1/pismo OSP Poręby Nowe w sprawie sfinansowania zakupu nowej motopompy ,
2/pismo pana Tadeusza Dratwiaka , pani Grażyny Zych, pani Renaty Krasuskiej , pani Janiny Sasim , pani Zofii Wronki w sprawie rozpoznania decyzji Wójta Gminy o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pod nazwą “Zakład Przetwórtswa Mięsnego w ramach działalności rzemieślniczej ” .
3/pismo mieszkańców miejscowości Głęboczyca o wykonanie dalszego odcinka utwardzenia nawierzchni drogi ,
4/pismo mieszkańców miejscowości Brzozowica w sprawie dokończenia stabilizacji drogi oraz o założenie jednej lampy oświetlenia ulicznego ,
5/pismo SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim z podziękowaniem za dofinansowanie do zakupu aparatu KTG,
6/pismo mieszkańców miejscowości Dobre ul.K.Laszczki i ul.Poniatowskiego w sprawie odwodnienia powyższych ulic ,
7/pismo pana Stanisława Koseskiego zam.Dobre ul. Sienkiewcza 27 o dokonanie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego dotyczącego działki nr 1068/3 ,
8/pismo Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie w sprawie zrzeczenia się przez Radę Gminy odszkodowania za grunty stanowiące własność gminy Dobre , a zajęte pod modernizację drogi nr 637,
9/ pismo Stowarzyszenia na Rzecz Domów Rodzinnych dla Zwierząt „Bezpieczny Dom” o pozyskanie środków na bezpłatna sterylizację zwierząt domowych ,
10/skarga na Wójta Gminy Dobre złożona przez pana Czesława Suchenka zam. Głęboczyca 61 ,
Wójt Gminy zabrał głos omawiając każde z pism :
1/ na spotkaniu ze mną i Komendantem Gminnym OSP oraz Prezesem Zarządu Gminnego ustalono ,że w miesiącu kwietniu odbędzie się objazd wszystkich jednostek OSP na erenie gminy i wtedy zostanie ustalona lista zakupów niezbędnych dla każdej jednostki,
2/toczy się postępowanie administracyjne , każdy krok jest nadzorowany i konsultowany przez radcę prawnego . Wójt wydaje decyzję środowiskową w oparciu o przepisy prawa.
Raport oddziaływania na środowisko opracowano na żądanie inwestora . Jeśli ktoś uważa ,że jest on nieprawidłowy może zlecić opracowanie kolejnego raportu .
Jeśli są pomiędzy nimi różnice i sprzeczności gmina musi zlecić opracowanie trzeciego raportu .
Wydanie decyzji środowiskowej to nie koniec sprawy , można składać odwołanie .
Żeby jednak być stroną w danej sprawie trzeba wykazać swój interes prawny .
Rada Gminy w tej kwestii nie ma nic do powiedzenia bo to nie jest kompetencja Rady .
Radny Waldemar Szymański – a kiedy to pismo wpłynęło ?
Wójt Gminy – 21 lutego br.
Radny W.Szymański – w piśmie mieszkańcy mają wiele niejasności , stawiają zarzuty Wójtowi Gminy , właściwie jest to skarga .Rada Gminy powinna pismo rozpatrzeć.
Wójt Gminy – raport jest dokumentem zewnętrznym , bez udziału Urzędu Gminy . Autor raportu wziął na siebie odpowiedzialność za jego treść. Obowiązkiem pracownika jest tylko wniosek końcowy w raporcie . Strony mogą odwoływać się do samorządowego Kolegium Odwoławczego . Czy Pan jako radny jest w stanie skontrolować raport .
Radny Mirosław Koseski – co się stanie gdy drugi raport będzie inny od tego pierwszego ?
Wójt Gminy – wtedy gmina musi zlecić opracowanie trzeciego raportu.
Radny M.Koseski – mieszkańcy nie są do końca doinformowani .
Radny W.Szymański – pismo jest dosyć obszerne , czy mogę dostać jego kserokopię?
Wójt Gminy – w przerwie wszyscy radni otrzymają xero pisma.
3/pismo mieszkańców Głęboczycy , na to pismo mieszkańcy otrzymali odpowiedź , że traktuję je jako wniosek do budżetu gminy na 2012 rok , chyba że w tym roku będą jakieś wolne środki ,
4/pismo mieszkańców Brzozowicy , taka sama sytuacja jak powyżej ,
5/podziękowanie SP ZOZ jest informacyjne dla Rady,
6/pismo mieszkańców Dobrego , poziom wód gruntowych w tym roku jest bardzo wysoki w całym kraju , będę starał się pogłębić rowy przy naszych drogach , a przy powiatowych będę pisał do Zarządu Dróg Powiatowych , pozostałe wnioski za warte w piśmie jako wniosek do budżetu gminy na 2012 rok,
7/pismo pana Koseskiego dot.zmiany planu, Ten wniosek trzeba skierować na komisje celem zaopiniowania . Jeśli komisje uznają ,że trzeba przystąpić do zmiany planu wtedy przygotuję projekt uchwały w tej sprawie . Zmiana planu to bardzo duże koszty i nie wszystkich zmian można dokonać,
8/pismo Zarządu Dróg odnośnie odszkodowania , pismo było już przedstawiane na posiedzeniach komisji i radni opowiedzieli się za odstąpieniem od odszkodowania, w związku z tym na następną sesję przygotuję projekt uchwały ,
9/pismo Stowarzyszenia o środki na sterylizację zwierząt , nie zetknąłem się z programami które mogłyby finansować takie działania ,zobowiązuje się do zainteresowania się tym tematem ,
10/skarga pana Suchenka , do Komisji Rewizyjnej / Wójt Gminy – w archiwum odnaleziono dokumenty , w których jest to samo co na dzień dzisiejszy . Pan Suchenek nie jest stroną w postępowaniu .
Radny W.Szymański – to dlaczego pan Suchenek występuje do sądu ?
Wójt Gminy – nie wiem . Czym innym jest występowanie do prokuratury , a czym innym udostępnianie informacji skarbowej .
Radny W.Szymański – na Komisji powiedział Pan ,że nie będzie problemu z udostępnieniem dokumentów .
Wójt Gminy – nic takiego nie mówiłem .
Następnie Przewodniczący Rady Gminy zaproponował sposób rozpatrzenia pism:
1/OSP Poręby Nowe – najpierw objazd jednostek OSP , a potem ustalenie zakresu zakupów,
2/pismo dot.Zakładu Przetwórstwa Mięsnego – xero wszyscy otrzymają , pismo do Komisji Rewizyjnej celem rozeznania,
3/pismo z Głęboczycy – wniosek do budżetu na 2012 rok,
4/pismo z Brzozowicy – wniosek do budżetu na 2012 rok,
5/pismo SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim – do wiadomości dla Rady Gminy,
6/pismo z Dobrego dot.ul.Poniatowskiego i K.Laszczki – Wójt sprawę wyjaśnił ,
7/pismo pana Koseskiego – na najbliższe posiedzenie Komisji celem zaopiniowania , a potem ponownie do Rady Gminy ,
8/pismo dot. odszkodowania za drogę nr 637 – projekt uchwały na najbliższą sesję,
9/pismo dot. sterylizacji zwierząt- skierować do Wójta Gminy celem dokonania rozeznania czy istnieje możliwość pozyskania środków ,
10/skarga pana Suchenka – do Komisji Rewizyjnej ,
Radni nie wnieśli uwag do powyższej propozycji Przew. Rady Gminy .
Następnie Przew.Rady Gminy poinformował ,że na dzisiejszą sesję przybył pan Paweł Barcz , który chciałby poinformować o planach budowy przychodni .
Pan Paweł Barcz – lokalizacja przychodni byłaby przy blokach Spółdzielni Mieszkaniowej „Zgoda” . Byłby to niepubliczny zakład opieki zdrowotnej , ale finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia .
Znaczna część świadczeń refundowana byłaby przez NFZ : lekarz podstawowej opieki zdrowotnej , pediatra , ginekolog , chcemy pozyskać aparat do rentgena , kierownikiem przychodni byłby ortopeda , planuje się urządzenie sali rehabilitacyjnej .
Liczymy również na pacjentów spoza gminy Dobre , szczególnie w zakresie korzystania z sali rehabilitacyjnej .
Ja reprezentuję firmę zajmująca się doradztwem w zakresie nieruchomości .Mamy już zakupiony projekt obiektu .
Przew. Rady Gminy – dziękuję bardzo , pytanie jest jedno , mamy swój ośrodek zdrowia , co będzie jeśli wyrazimy zgodę na powstanie przychodni . Może wtedy nasz ośrodek też będzie sprywatyzowany .
Radny W.Szymański – może przesuńmy punkty w porządku obrad dot. spraw policji i straży .
Nie wniesiono uwag do propozycji radnego Szymańskiego .
Do pkt.6.W sesji udział wziął pan Zbigniew Pucelak z-ca Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim oraz pan Wojciech Gers Komendant Komisariatu Policji w Dobrem , który przedstawił informacje ze stanu bezpieczeństwa na terenie gminy Dobre w 2010 roku .
Informacja na piśmie w załączeniu .
Radny A. Zagrodzki – czy przy kontroli drogowej istnieje możliwość zbadania czy kierowca jest pod wpływem narkotyków?
P. W.Gers – tak .
Radny W.Szymański – czy skrzyżowanie przy kiosku służy do zatrzymywania autobusów i wysadzania pasażerów?
P.W.Gers – oczywiście ,że nie , jest to wykroczenie .
P.S kulimowska Stowarzyszenie na Rzecz Zwierząt- czy policja reaguje na okrucieństwo wobec zwierząt?
P.Z.Pucelak – oczywiście ,że tak.
Wójt Gminy – współpraca z policja układa się bardzo dobrze i dziękuję za tę współpracę . Współpracujemy również na niwie sportowej.
Radny W.Szymański – wywrotki , które pracują przy budowie autostrady w ogóle nie zwracają uwagi na inne samochody.
P.Z.Pucelak – przekażę tę informację do Wydziału Ruchu Drogowego . Każdy użytkownik drogi musi przestrzegać przepisów o ruchu drogowym. Ja również dziękuję za współpracę i wsparcie finansowe . Na ręce Komendanta Gminnego OSP składam podziękowanie wszystkim strażakom , którzy wielokrotnie pomagali nam przy poszukiwaniu osób zaginionych .
Przew. Rady Gminy – ja również dziękuję i życzę coraz lepszych wyników w pracy .
Do pkt.7.Ocena stanu ochrony p.poż. na terenie gminy Dobre .
Przew.Rady Gminy – w dniu dzisiejszym pan Ufnal Komendant Powiatowy PSP w Mińsku Mazowieckim nie mógł wziąć udziału w sesji z uwagi na liczne obowiązki zawodowe.
Tym nie mniej wszyscy radni otrzymali informację za 2010 rok w materiałach na sesję .
W sesji udział bierze pan Ireneusz Gałązka komendant Gminny OSP .
Pan I. Gałązka przedstawił informację z realizacji zadań OSP za 2010 rok .
Informacja na piśmie w załączeniu .
Wójt Gminy – składam podziękowanie wszystkim strażakom z terenu gminy Dobre. Mieszkańcy wiedzą ,że mogą liczyć na pomoc ze strony straży . W najbliższym czasie Rada Gminy musi podjąć uchwałę w sprawie ekwiwalentu dla strażaków , inna sprawa jest czy strażacy będą chcieli z tego skorzystać czy nie . Proszę zwrócić uwagę na to ,że w związku z przemianami cywilizacyjnymi i zmianą rodzaju zagrożeń strażacy biorą udział w wielu akcjach nie związanych z pożarami . Są to wypadki komunikacyjne , podtopienia . Staram się wspierać stan techniczny remiz , bo służą one wszystkim mieszkańcom. . Jeśli na dzień dzisiejszy jest zapotrzebowanie na sprzęt sportowy to proszę zgłaszać się do Urzędu Gminy . Zakupy te nie będą finansowane ze środków strażackich .
Pan I. Gałązka – wspólnie z Wójtem i Prezesem Zarządu Gminnego ustaliliśmy ,że w tym roku nie będziemy robić zakupów w Biurze Terenowym w Siedlcach .
W nawiązaniu do pisma dot. zakupu motopompy , jest to niezbędny zakup dla naszej jednostki i proszę druhów radnych o poparcie tego zakupu .
Radny M.Koseski – trzeba zająć się jednostka OSP w Nowej Wsi.
Wójt Gminy – nie bardzo to ma sens .
Radna Hanna Wadas – proszę o skorygowanie wydatku w Mlęcinie , kwota 35 tysięcy złotych przeznaczona była na centrum Mlęcina .
Wójt Gminy – ale na budynek remizy .
Do pkt.3.Wnioski stałych Komisji.
Komisje wniosków nie zgłosiły.
Radny Sławomir Wierzba – na posiedzeniu Komisji zgłaszałem wniosek o remont mostku i drogi w Modecinie .
Wójt Gminy – skierowano pismo do Zarządu Dróg.
Do pkt.4.Informacja Wójta Gminy z działalności między sesjami :
1/zawarto umowę na wykonanie zadania „przebudowa części pomieszczeń Urzędu Gminy w Dobrem,
2/trwają prace budowlane dotyczące „Budowy kanalizacji sanitarnej z podłączeniami kanał sanitarny D,E, F wraz z kanałami bocznymi w Dobrem „
3/odbyły się wybory na sołtysów i do rad sołeckich , w 3 sołectwach nie dokonano wyboru ,
4/przygotowujemy wybory do Izb Rolniczych ,
5/rozpoczyna się spis powszechny ludności ,
6/do odebrania z księgowości są PIT – y ,
7/od marca następuje zmiana godzin pracy Urzędu Gminy,
8/nasza gmina jest rekordzistą jeśli chodzi o składanie i pozyskiwanie wniosków o środki unijne ,
9/przygotowano nakazy podatkowe,
10/uległ likwidacji Bank Spółdzielczy w Dobrem i został włączony jako filia do Banku w Mińsku Mazowieckim . Trwają rozmowy odnośnie obsługi naszych mieszkańców, którzy dokonują wpłat na konto gminy . Ustalono ,że od tych wpłat nie będzie pobierana opłata bankowa ,
11/brałem udział w spotkaniu Wójtów ,
12/ w dniu 20 stycznia odbyła się rozprawa administracyjna w sprawie utworzenia Zakładu Przetwórstwa Mięsnego w Dobrem ul.Rynek ,
13/ w dniu 11 lutego odbyły się obchody rocznicy bitwy pod Dobrem,
14/ w dniu 19 lutego Ochotniczej Straży pożarnej w Dobrem nadano sztandar,
15/ w styczniu w ramach LGD ogłoszono nabór wniosków na małe projekty,
16/odbyło się losowanie do ligi samorządowej w piłce siatkowej ,
Do pkt.5.Zapytania radnych .
Radny W. Szymański – kiedy będzie doprowadzone do porządku targowisko . Ile wynosi zadłużenie gminy na koniec 2010 roku ?
Radny Michał Poławski – na I sesji mówił Pan ,że pieniądze na inwestycje rozdzieli
Rada Gminy , okazało się , że będzie robiona droga w Pokrzywniku , kto podjął decyzję ?
Radny W. Szymański – czy wysłane zostało pismo do OSP w Dobrem ?
Radny Stanisław Pawiński – co dzieje się z ciśnieniem wody ?
Radny Sł.Wierzba – czy zostało wysłane pismo do Krajowego Rejestru Sądowego odnośnie karalności radnych ?
Radny Andrzej Bziuk – czy wysłano dokumentację odnośnie drogi w Mlęcinie?
Radny W. Szymański – dochodzą mnie słuchy ,że kierowca busa szkolnego jeździ samochodem służbowym do domu ? Np . W dniu 6 stycznia br.
Radny Sł.Wierzba – czy bus szkolny ma obowiązek dowożenia wszystkich dzieci i ile musi wynosić odległość od miejsca zamieszkania dziecka do szkoły?
Radny M.Koseski – czy było skierowane pismo do zarządu Dróg odnośnie rowów i mostku w Modecinie oraz o znaki .
Radny W.Szymański – chodzi o czyszczenie rowów przy drogach powiatowych , wycinane są krzaki i drzewa i pozostawiany jest bałagan .
Radny St. Pawiński – rowy zarośnięte są drzewami , krzakami i są zaśmiecone .
Radna H.Wadas – proszę o oznakowanie drogi w Mlęcinie , że jest szkoła .
Do pkt.8. Projekt uchwały w sprawie funduszu sołeckiego .
Jako pierwszy głosowano projekt uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego na 2012 rok .
Radni w głosowaniu jawnym nie podjęli uchwały 6 głosami za przy 7 przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu .
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie funduszu sołeckiego .
Radni w glosowaniu jawnym podjęli uchwałę 9 głosami za przy 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu .
Uchwała Nr IV/21/11 na piśmie w załączeniu.
Do pkt.9.Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Dobre .